Cursor

Novartis – animasjonsfilm om fullmaktsgrensen

Hvordan forklarer man en kompleks helsepolitisk problemstilling på en måte som engasjerer både fagfolk og beslutningstakere? For Novartis produserte vi en 2D/3D-animasjonsfilm som belyser hvordan dagens fullmaktsgrense skaper ulikhet mellom pasientgrupper. Filmen oppfordrer til debatt – og til at grensen bør revideres.

Utfordringen – behovet for en informasjonsfilm

Dagens finansieringsordninger i helsevesenet gjør at behandling på sykehus og behandling hjemme ikke vurderes likt. Fullmaktsgrensen, som har stått uendret siden 2018, bidrar til forskjeller mellom pasientgrupper.

Novartis ønsket å belyse denne problemstillingen gjennom en film som kunne sette i gang en debatt – og samtidig forklare et komplekst tema på en enkel og visuell måte.

 3D-elementer som gir dybde i animasjon – stillbilde fra Novartis-prosjekt
No items found.

Vår tilnærming til animasjonsfilmen

Vi valgte å bruke 2D-animasjon som hovedgrep, supplert med enkelte 3D-elementer for å gi dybde og kontrast. Illustrasjonene ble levert av Han Som Tegner, en illustratør vi har hatt tett samarbeid med i flere prosjekter.

Med originale illustrasjoner og en stilren animasjon kunne vi formidle budskapet med både tydelighet og visuell slagkraft. I tillegg til hovedfilmen på 2 minutter produserte vi kortversjoner på 40 og 20 sekunder – tilpasset deling i ulike digitale kanaler.

Resultatet – film som forklarer og engasjerer

Filmen har bidratt til å sette søkelys på hvordan fullmaktsgrensen påvirker pasientbehandlingen i Norge. Selv om vi ikke kjenner de konkrete måltallene, vet vi at animasjonsformatet gjorde et komplekst budskap tilgjengelig for en bred målgruppe.

Prosjektet føyer seg inn i rekken av helsefilmer vi har laget – som for eksempel filmen vi produserte for Sykehuspartner. Sammen viser casene hvordan animasjon og filmproduksjon kan brukes til å forklare kompliserte temaer på en måte som både opplyser og engasjerer.

Vil du bruke animasjon for å forklare et komplekst tema – og samtidig engasjere målgruppen? Ta kontakt med oss i Gefühl, så finner vi det visuelle grepet som gjør budskapet ditt tydelig.

Mer i samme kategori:

Kampanjefilm