Cursor

Strategifilm for Sporveien – bærekraftig mobilitet som engasjerer

Hvordan gjør man et strategidokument til en film folk faktisk har lyst til å se? For Sporveien produserte vi en film basert på strategien "Bærekraftig mobilitet for alle" – med ekte ansatte, ekte følelser og ekte situasjoner. Resultatet ble en varm og menneskelig film, filmet på fem dager over hele byen og nedklippet til to effektive minutter.

Utfordringen – å levendegjøre strategien

Sporveiens strategi for 2020-tallet handler om å få flere til å reise grønt og bærekraftig. Oppgaven vår var å oversette dette dokumentet til en inspirerende og forståelig film – uten å miste kjernen. Filmen skulle både treffe ansatte og gi publikum et tydelig bilde av Sporveiens samfunnsrolle.

Trikk i bevegelse på kveldstid – stillbilde fra film laget av Gefuhl
No items found.

Vår tilnærming til filmproduksjonen

Vi skrev manus i tett samarbeid med kunden, med utgangspunkt i selskapets visjon og stemme. Produksjonen foregikk over fem dager, med opptak fra trikkestaller, T-baneverksted, kontorer og ute i byens gater – og i Holmenkollen for å fange ren snø og vakker vinterstemning.

Alt ble gjort av to personer: regi, foto, klipp og grading. Vi jobbet med en liten, effektiv rigg og jaktet ekte smil og autentiske situasjoner. Resultatet er en film med varme, tilstedeværelse og stolthet – fra menneskene som holder hjulene i gang.

Resultatet – strategi som blir sett og husket

Filmen gjorde strategien synlig, gjenkjennelig og forståelig. Den setter menneskene i sentrum og gjør det tydelig hva "bærekraftig mobilitet for alle" faktisk betyr. Ved å bruke ekte ansatte og filmatiske bilder fra hele virksomheten, løftes visjonen fra papir til virkelighet.

Se også Pon Power employer branding – et annet eksempel på hvordan vi formidler strategi med menneskelig tilnærming.

Vil du gjøre strategi levende gjennom film? Ta kontakt med oss i Gefühl – vi hjelper deg med å engasjere både ansatte og publikum.

Mer i samme kategori:

Strategifilm
Bærekraftsfilm