Industri Energi – kampanjefilm: Nei til utenlandskabler

Hvordan skaper man folkelig engasjement i en viktig politisk sak? For Industri Energi produserte vi en kampanjefilm som tok tydelig standpunkt: Nei til utenlandskabler. Filmen løftet frem konsekvensene av flere kraftkabler til utlandet og ble laget for å engasjere folk flest og legge politisk press. Med høye virale visningstall, gjennom organisk spredning på Facebook, ble filmen et stjernecase på hvordan film kan være et effektivt verktøy for å påvirke politiske utfall.

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

Utfordringen – en politisk sak som engasjerer

Industri Energi ønsket å skape oppmerksomhet rundt farene ved å bygge flere utenlandskabler for strøm. Temaet er både politisk betent og teknisk komplisert. Utfordringen var å gjøre budskapet tydelig og tilgjengelig, samtidig som det vekket engasjement hos folk flest.

No items found.

Vår tilnærming til kampanjefilmen

Vi leverte en kampanjefilm på 1 minutt og 30 sekunder, med animerte illustrasjoner av Trond Kulterud (Han Som Tegner). 2D-illustrasjonene ble plassert i et 3D-landskap, hvor en penn og kamera beveger seg gjennom. Uttrykket er en whiteboard-animasjon, men i en ny innpakning som føltes frisk og moderne. Manuset ble utviklet i tett samarbeid med kunden, slik at budskapet ble faktabasert, lett å forstå, og engasjerende

Resultatet – film som påvirker politikk

Kampanjefilmen ble distribuert organisk på Facebook og fikk svært høye visningstall. Den bidro til å sette dagsorden i debatten om norsk energipolitikk og ble brukt som referanse i samtaler med beslutningstakere. Filmen ble et effektivt verktøy for å påvirke opinionen og legge press på den politiske prosessen – med det konkrete utfallet at planene om flere utenlandskabler ble lagt på is. Caset viser hvordan film ikke bare kan skape oppmerksomhet, men også bidra til reelle politiske beslutninger, på samme måte som kampanjefilmene vi laget for Bane Nor Eiendom satte dagsorden i byutviklingsdebatten.

Vil du bruke film til å påvirke en politisk prosess eller sette dagsorden i en samfunnsdebatt? Ta kontakt med oss i Gefühl.

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

Andre prosjekter

2D-animasjon
Lanseringsfilm for LEDI
Lanseringsfilm for LEDI
Film
reklamefilm for Pon Power
reklamefilm for Pon Power
Film
Strategifilm for Sporveien
Strategifilm for Sporveien