Reklamefilmserie for Yrkestrafikkforbundet – Tillitsmannen og Sjefen
Første film i serien som viser hvordan “fagforbundet i ryggen” ble et varig univers i YTFs kommunikasjon.
Cursor
Første film i serien som viser hvordan “fagforbundet i ryggen” ble et varig univers i YTFs kommunikasjon.
Hvordan bygger man et fagforbund med film – og holder budskapet levende over tid? For Yrkestrafikkforbundet utviklet vi Tillitsmannen og Sjefen – et univers av reklamefilmer som gjør rekruttering både underholdende og gjenkjennelig. Et lite arbeidslivsdrama, spilt med humor og hjerte, som over flere år ble YTFs sterkeste stemme utad.
Yrkestrafikkforbundet ønsket å styrke sin posisjon som det naturlige fagforbundet for sjåfører og ansatte i transportsektoren. Målet var å øke medlemsveksten, men også å gjøre forbundet mer synlig og gjenkjennelig i en travel arbeidshverdag. Filmproduksjon ble valgt som hovedgrep – for å bygge et langsiktig kommunikasjonsunivers som kunne fornye seg over tid, uten å miste troverdighet eller identitet.

Den første filmen tok utgangspunkt i ideen om å ha “fagforbundet i ryggen”.
En tillitsvalgt stiller et enkelt spørsmål om overtidsbetaling – og idet sjefen avfeier ham, dukker et tyvetalls bussjåfører opp bak ryggen hans. Et visuelt og symbolsk bilde på hva et fagforbund egentlig er.
Filmen ble starten på Tillitsmannen og Sjefen – et univers der humor og hverdagssituasjoner formidler store poenger om solidaritet, trygghet og fellesskap.
Vi leverte alt fra manus, regi, casting og kostyme til scenografi og logo for det fiktive selskapet “Buss AS”. Til og med årsrapporter og papirer på skrivebordet var designet for at skuespillerne skulle kunne leve seg inn i rollene.
Og det virket: Skuespiller Jeppe Christoffersen gjorde karakteren til sin egen – med et naturlig funny bone som gjorde hver replikk presis, underdrevet og ekte.
Etter suksessen med de første tre filmene ble universet videreført i nye sesonger, der temaene fulgte forbundets viktigste saker – fra tariffoppgjør til juridisk hjelp for medlemmer. Serien avsluttes med at Sjefen selv forstår verdien av trepartssamarbeidet – og aktivt oppfordrer en ansatt til å bli medlem av YTF.
Gjennom flere år fulgte vi Tillitsmannen og Sjefen i små og store øyeblikk fra arbeidslivet. Fra overtidskrangel til trepartssamarbeid – her ser du hele serien fra et arbeidsliv de fleste forhåpentligvis ikke kjenner seg igjen i.
Filmene har vært en kontinuerlig del av YTFs kommunikasjon gjennom flere år – brukt i sosiale medier, på nettsider og i rekrutteringsarbeid over hele landet. Yrkestrafikkforbundet har hatt jevn medlemsvekst i perioden, og universet Tillitsmannen og Sjefen har bidratt til å styrke både intern stolthet og ekstern synlighet. Se også kampanjen I Rute – et annet eksempel på hvordan filmproduksjon kan forene strategi, kommunikasjon og følelser i transportbransjen.










