Kampanjefilm for Norad – Daron-spillet som engasjerer unge

Hvordan får man unge mennesker til å forstå hva bistandspengene går til? For Norad utviklet byrået Gambit spillet Daron, og Gefühl laget alt det filmatiske innholdet. Vi produserte både introfilmen til selve spillet og kampanjefilmer til promotering – med opptak i studio og på location kombinert med 3D-animasjon. Resultatet var en visuelt kraftfull lansering som bidro til å øke unge menneskers kunnskap og interesse for bistand.

Utfordringen – forklare bistand på en engasjerende måte

Norad ønsket å nå en yngre målgruppe og bevisstgjøre dem om hva bistandspenger faktisk brukes til. Utfordringen var å gjøre et abstrakt og ofte komplekst tema relevant, konkret og engasjerende. Spillet Daron ble løsningen – et interaktivt univers der unge selv kunne ta valg og se konsekvensene. Men for å vekke oppmerksomhet og motivere til å spille, trengtes en sterk visuell ramme: film.

3D-animasjon av bistandsscenario – detalj fra Norad-kampanjefilm
No items found.

Vår tilnærming til filmproduksjonen

Gefühl hadde ansvaret for alt filmatisk innhold. Vi produserte en dramatisk introfilm til spillet, med opptak i studio og på location, og supplerte med tung 3D-animasjon som ga universet liv. I tillegg utviklet vi kampanjefilmer til bruk i promotering, tilpasset ulike kanaler. Vi jobbet tett med både byrå og kunde for å sikre at budskapet ble tydelig og at stilen traff målgruppen.

Resultatet – økt kunnskap og engasjement

Filmene ble brukt både i selve spillet og i kampanjen rundt. Norad rapporterte en 20 % økning i unges kunnskapsforståelse av hva Norad er og hva bistandspengene går til. Dermed bidro filmene til å nå målet om å engasjere unge og skape oppmerksomhet rundt bistand på en ny måte.

Se også Norad – The Enlightment Trail – et annet eksempel på hvordan vi bruker film til å skape blest rundt store internasjonale kampanjer.

Relaterte prosjekter