Se filmen som kombinerer spektakulære bilder fra Verdens vakreste nattevandring med en personlig fortellerstemme.
Hvordan gjør man FNs bærekraftsmål både storslåtte og personlige? For Norad produserte vi en kampanjefilm som følger en ung deltaker gjennom Verdens vakreste nattevandring. Tusenvis av lys markerte fellesskap og engasjement, mens hennes egen stemme ga budskapet en menneskelig dimensjon. Resultatet er en film som balanserer nærhet og storhet – og som setter bærekraftsmålene på dagsorden på en folkelig måte.
Norad ønsket en film som kunne bygge videre på konseptet Verdens vakreste nattevandring, og samtidig tilføre en ny dimensjon. Kampanjen skulle fortsatt være spektakulær og folkelig – men denne gangen også vise bærekraftsmålene gjennom øynene til enkeltpersoner. Hvordan få til begge deler i én film?
Vi valgte å la en ung deltaker være filmens hovedperson. For å få naturlige og ekte refleksjoner intervjuet vi henne dagen før innspillingen, og brukte opptaket som voice-over. Dermed kunne vi konsentrere selve opptaket om stemningsfulle bilder av nattevandringen – fra dronebilder av tusenvis av lys, til nære scener med fellesskap og engasjement. Kombinasjonen av stor visuell kraft og personlig fortelling ga filmen en ny og mer menneskelig dimensjon.
Filmen ble et sterkt supplement til kampanjen Verdens vakreste nattevandring, og ga bærekraftsmålene både folkelig oppslutning og et personlig ansikt. Med en kombinasjon av spektakulære bilder og en troverdig fortellerstemme engasjerte filmen et bredt publikum og bidro til å skape blest om bærekraftsmålene på en ny måte.
Se også Norad – Daron-spillet – et eksempel på hvordan vi bruker film til å engasjere unge målgrupper i komplekse temaer.
👉 Vil du at kampanjen din skal være både spektakulær og personlig? Gefühl hjelper deg å finne filmatiske grep som engasjerer og skaper blest.