Hvordan gjør man en teksttung strategi om til en film folk faktisk har lyst til å se? For Skagerak Nett laget vi en animert strategifilm som løfter frem hovedmålene for 2018–2020. Med tydelig voice-over og visuell historiefortelling fikk ansatte og samarbeidspartnere en enkel, fengende og minneverdig introduksjon til selskapets strategi.
Skagerak Nett hadde lagt ned betydelig arbeid i strategien for 2018–2020. Problemet? Strategidokumenter blir ofte lite lest og fort glemt. Oppdraget var å gjøre et internt styringsverktøy om til noe som kunne engasjere – og faktisk bli brukt.
I samarbeid med kunden skrev vi manus basert på strategiens kjernepunkter. Vi valgte å visualisere alt gjennom animasjon i 3D, og la en fortellerstemme binde det hele sammen. Det ga oss full kontroll over tempo, uttrykk og dramaturgi. Resultatet ble en film på 90 sekunder – lett å forstå, lett å huske.
Filmen ble brukt internt i Skagerak Nett for å forankre strategien hos ansatte og samarbeidspartnere. I stedet for å samle støv i en skuff, ble strategien tilgjengelig, tydelig og synlig.
Se også Sporveien-filmen – et annet eksempel på hvordan vi formidler strategiarbeid gjennom film.
Vil du gjøre strategien din mer levende og forståelig? Ta kontakt med oss i Gefühl.