Kampanjefilmer for Yrkestrafikkforbundet – “Ikke greit” i bussbransjen

Hvordan skaper man oppmerksomhet rundt arbeidsvilkår og samtidig styrker rekrutteringen til et forbund? For Yrkestrafikkforbundet (YTF) utviklet vi kampanjen Ikke greit, en serie på tre SoMe-filmer om kritiske forhold i bussbransjen. Vi stod for hele prosessen – fra idé og manus, til casting, kostyme, opptak og postproduksjon. Resultatet ble tre tydelige kampanjefilmer som markerer YTFs standpunkter, bygger profil og bidrar til jevn medlemsvekst.

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

Utfordringen – rekruttering og markering av standpunkter

YTF ønsket å rekruttere flere medlemmer, samtidig som de ville synliggjøre sine standpunkter frem mot lønnsoppgjøret. Utfordringen var å formidle forhold som “ikke er greit” i bransjen – på en måte som engasjerer, men også er tydelig og troverdig. Kampanjen måtte fungere effektivt i sosiale medier, og derfor være kort, slagkraftig og visuelt klar.

Skuespiller i bussmiljø – still fra YTF “Ikke greit”-kampanjefilm produsert av Gefühl
No items found.

Vår tilnærming til filmproduksjonen

Vi skrev manus og utviklet konseptet sammen med kunden, og tok fullt ansvar for produksjonen: casting, kostyme, locationvalg, opptak og klipp. Filmene er live-action med profesjonelle skuespillere, men uten dialog – budskapet bæres av voice-over og visuelle situasjoner. Et ekstra element av verdiskaping lå i måten vi jobbet: fordi vi håndterte hele kjeden fra opptak til klipp, kunne vi sikre at det ble produsert tilstrekkelig materiale og at sluttresultatet ble optimalt. Samtidig ble stillbilder fra opptakene brukt i en boards-kampanje i Oslo.

Resultatet – kampanjer som gir medlemsvekst

Kampanjene for YTF har gjennom årene blitt tatt svært godt imot, med massiv respons i sosiale medier og jevn medlemsvekst som resultat. Ikke greit-filmene har både styrket YTFs profil som arbeidstakerorganisasjon og markert viktige standpunkter i forkant av lønnsoppgjør.

“Gefühl har produsert en rekke reklamefilmer for Yrkestrafikkforbundet tilpasset sosiale medier. Budskapet vi ber om blir formidlet «spot on» hver gang, samtidig blir det ferdige produktet alltid bedre enn vi kunne sett for oss. Videokampanjene vi har gjennomført med Gefühl har gitt gode målbare resultater i form av massiv respons i sosiale medier, styrket identitet i organisasjonen og mange nye medlemmer.”
– Tormund Skinnarmo, kommunikasjonssjef, Yrkestrafikkforbundet

Se også Serien for YTF – en annen omfattende satsing med skuespillere, statister og revisitter, som viser bredden i hvordan vi bygger dramatiske og engasjerende kampanjer.

👉 Ønsker du en kampanjefilm som engasjerer i sosiale medier – og samtidig bygger profil og medlemsvekst? Ta kontakt med Gefühl.

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

Andre prosjekter

Film
Strategifilm for Sporveien
Strategifilm for Sporveien
Film
Eventfilm for Pareto Securities
Eventfilm for Pareto Securities
3D-animasjon
strategifilm for Skagerak Nett
strategifilm for Skagerak Nett