Industri Energi – kampanjefilm: Si nei til økte strømpriser

Hvordan engasjerer man industrien i en sak som kan få store konsekvenser for arbeidsplasser og konkurransekraft? For Industri Energi produserte vi en kampanjefilm med et tydelig budskap: Si nei til økte strømpriser. Filmen ble laget for å forklare konsekvensene for norsk industri på en enkel måte, og skapte oppmerksomhet gjennom organisk deling i sosiale medier. Resultatet ble en film som bidro til å legge press på beslutningstakere.

Utfordringen – et tema som berører alle

Strømpriser er et komplekst tema, men samtidig noe som påvirker alle. Utfordringen var å formidle sakens kjerne på en måte som både var lett å forstå og engasjerende, uten å forenkle for mye. Filmen skulle vekke følelser og samtidig tydeliggjøre konsekvensene.

No items found.

Vår tilnærming til kampanjefilmen

Vi utviklet en film som kombinerte tydelige illustrasjoner, animasjon og manus skrevet i tett samarbeid med kunden. Den visuelle stilen var enkel og direkte, slik at budskapet om å si nei til økte strømpriser kom klart frem. Filmen ble optimalisert for deling på Facebook, hvor den raskt fikk spredning.

Resultatet – film som skaper debatt

Denne kampanjefilmen ble et viktig supplement i debatten, og sammen med filmen Nei til utenlandskabler er de to filmene sett over 4,5 millioner ganger på Facebook uten at det ble brukt penger på annonsering. Filmene bidro til å gjøre strømprisene til et hett tema i samfunnsdebatten, og ga Industri Energi et effektivt verktøy for å legge press på beslutningstakere. Caset viser hvordan film kan forenkle komplekse temaer og samtidig påvirke opinionen.

Vil du bruke film til å sette dagsorden i en samfunnsdebatt eller påvirke politiske prosesser? Ta kontakt med oss i Gefühl.

Andre prosjekter

2D-animasjon
Animasjonsfilm for Industri Energi
Animasjonsfilm for Industri Energi
Film
Eventfilm for Pareto Securities
Eventfilm for Pareto Securities
Film
kort-dokumentar for Yrkestrafikkforbundet
kort-dokumentar for Yrkestrafikkforbundet