Novartis – animasjonsfilm om fullmaktsgrensen

Hvordan forklarer man en kompleks helsepolitisk problemstilling på en måte som engasjerer både fagfolk og beslutningstakere? For Novartis produserte vi en 2D/3D animasjonsfilm som belyser hvordan dagens fullmaktsgrense skaper ulikhet mellom pasientgrupper. Filmen oppfordrer til debatt – og til at grensen bør revideres.

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

Utfordringen – behovet for en informasjonsfilm

Dagens finansieringsordninger i helsevesenet gjør at behandling på sykehus og behandling hjemme ikke vurderes likt. Fullmaktsgrensen, som har stått uendret siden 2018, bidrar til forskjeller mellom pasientgrupper.

Novartis ønsket å belyse denne problemstillingen gjennom en film som kunne sette i gang en debatt – og samtidig forklare et komplekst tema på en enkel og visuell måte.

No items found.

Vår tilnærming til animasjonsfilmen

Vi valgte å bruke 2D-animasjon som hovedgrep, supplert med enkelte 3D-elementer for å gi dybde og kontrast. Illustrasjonene ble levert av Han Som Tegner, en illustratør vi har hatt tett samarbeid med i flere prosjekter.

Med originale illustrasjoner og en stilren animasjon kunne vi formidle budskapet med både tydelighet og visuell slagkraft. I tillegg til hovedfilmen på 2 minutter produserte vi kortversjoner på 40 og 20 sekunder – tilpasset deling i ulike digitale kanaler.

Resultatet – film som forklarer og engasjerer

Filmen har bidratt til å sette søkelys på hvordan fullmaktsgrensen påvirker pasientbehandlingen i Norge. Selv om vi ikke kjenner de konkrete måltallene, vet vi at animasjonsformatet gjorde et komplekst budskap tilgjengelig for en bred målgruppe.

Prosjektet føyer seg inn i rekken av helsefilmer vi har laget – som for eksempel filmen vi produserte for Sykehuspartner. Sammen viser casene hvordan animasjon og filmproduksjon kan brukes til å forklare kompliserte temaer på en måte som både opplyser og engasjerer.

Vil du bruke animasjon for å forklare et komplekst tema – og samtidig engasjere målgruppen? Ta kontakt med oss i Gefühl, så finner vi det visuelle grepet som gjør budskapet ditt tydelig.

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

Andre prosjekter

3D-animasjon
spill-kampanjefilmer for Norad
spill-kampanjefilmer for Norad
2D-animasjon
Animasjonsfilm for Industri Energi
Animasjonsfilm for Industri Energi
Film
Kampanjefilm for Norad II
Kampanjefilm for Norad II